Otwarta nauka w Polsce 2014. Diagnoza
Oglądaj/ Otwórz
Data
2014Autor
Leśniak, Andrzej
Morys-Twarowski, Michael
Siewicz, Krzysztof
Starczewski, Michał
Stępińska-Ustasiak, Lidia
Szprot, Jakub
Metadane
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Otwarte modele były początkowo wdrażane oddolnie i lokalnie, ale w miarę ich rozwoju coraz istotniejsze
stawało się podejście systematyczne, znajdujące wyraz przede wszystkim w politykach i strategiach instytucji:
naukowych, finansujących badania, rządowych i międzynarodowych. W Polsce takie polityki i strategie muszą
dopiero zostać wypracowane, czego wstępnym warunkiem jest diagnoza obecnego stanu otwartości w polskim
systemie nauki. W niniejszym raporcie staramy się przedstawić taką diagnozę.
W rozdziale pierwszym prezentujemy instytucjonalny kontekst otwartej nauki w Polsce. W rozdziale drugim
analizujemy prawne aspekty otwartej nauki. W rozdziale trzecim przedstawiamy funkcjonującą obecnie
e-infrastrukturę otwartego dostępu. W rozdziale czwartym omawiamy wyniki przeprowadzonego na potrzeby
raportu badania polskich czasopism naukowych, a w rozdziale piątym – wyniki badania dotyczącego polskich
naukowców. Rozdział szósty poświęcony jest innym niż otwarty dostęp i otwarte dane formom otwartej nauki.