Kamery naosobne szansą na zwiększenie transparentności interwencji

Abstract
W rozdziale przedstawiono sposób wykorzystywania kamer nasob- nych w Policji w oparciu o ustalenia Najwyższej Izby Kontroli, która realizo- wała kontrolę pod nazwą „Przygotowanie wybranych podmiotów do reali- zacji zadań na rzecz zapewnienia porządku publicznego z wykorzystaniem środków przymusu bezpośredniego”, co stanowi empiryczną część rozdziału. Dodatkowo wskazano także przykładowe parametry techniczne, które powin- ny spełniać takie kamery. Przechodząc do normatywnej części rozdziału, Au- tor wskazuje, że interwencje Policji powinny być przeprowadzane w sposób transparentny, co wynika głównie z konstytucyjnej zasady legalizmu. Jednym ze sposobów realizacji tej zasady jest rozszerzenie wyposażenia Policji o kamery nasobne. W dalszej części rozdziału, Autor przedstawia przepisy prawne do- tyczące uprawnienia policjantów do rejestrowania interwencji oraz regulacje w zakresie postępowania przy wykonywaniu takich czynności. W związku ze stwierdzonymi przez Najwyższą Izbę Kontroli ograniczeniami w wykorzysty- waniu kamer nasobnych w Policji, które swoje źródło mają w uregulowaniach dotyczących postępowania przy rejestrowaniu czynności, postuluje się ich modyfikację. W celu zwiększenia stopnia realizacji zasady transparentności in- terwencji Policji zasadnym jawi się zwiększenie liczby kamer nasobnych prze- znaczonych do używania w czasie służby oraz wprowadzenie przepisów po- stępowania z ich wykorzystywaniem w zakresie obowiązku włączenia kamery w określonych sytuacjach oraz utrzymywania urządzeń w sprawności technicz- nej, umożliwiającej ich efektywne użytkowanie.

The chapter presents using of body-worn cameras in the police force based on the findings of the Najwyższa Izba Kontroli (polish state supreme audit office), which carried out an audit called "Preparation of selected entities to carry out tasks to ensure public order with the use of direct coercive means" which constitutes the empirical part of the chapter. In addition, examples of the technical parameters that such cameras should meet are also indicated. Turning to the normative part of the chapter, the author points out that Police interventions should be carried out transparently, which is mainly due to the constitutional principle of legalism. One of the ways to implement this principle is to expand the equipment of the police to include body cameras. In the following section, the author presents legal provisions on the authority of police officers to record interventions and regulations on the conduct of such activities. In view of the limitations found by the Najwyższa Izba Kontroli on the use of body cameras in the Police, which have their origin in the regulations on the conduct of recording activities, it is proposed to modify them. In order to increase the degree of implementation of the principle of transparency of police interventions, it seems reasonable to increase the number of body cameras intended for use while on duty and to introduce regulations on the conduct of their use in terms of the obligation to turn the camera on in certain situations and to maintain the equipment in technical efficiency that allows its effective use.
Description
Keywords
Citation
J. Stankiewicz, Kamery nasobne w Policji szansą na zwiększenie transparentności interwencji, w: J. Piskorski, M. Błaszczak (red.), Nowe technologie. Wyzwania i perspektywy dla prawa karnego, Łódź 2023, s. 48-66