Assessment of the Effectiveness of the School Fruit Scheme and School Fruit and Vegetables Scheme in Poland
Streszczenie
The growing health problems of the world’s population related to inadequate nutrition have prompted
many countries to take measures to develop healthy eating habits. One of the activities in the EU was
the implementation of the School Fruit Scheme between 2009/10 and 2016/17, and School Fruit and
Vegetables Scheme since 2017/18, in which fruit and vegetables have been one of the two components
(the second component is milk and milk products). The aim of the article was to evaluate their effectiveness in terms of the consumption of fruit and vegetables in Polish families. The article was based
on: EU legal acts, evaluations of the functioning and implementation of the schemes made by EU and
Polish institutions, statistical data from Statistics Poland, and a review of the literature on the consumption of fruit and vegetables. It was found that despite the greater number of schools and children
participating in the scheme and the growing expenses for its implementation, in most EU countries,
including Poland, there is no increase in the consumption of horticultural products covered by the
scheme (Pearson’s correlation coefficient between the number of children participating in the scheme
and consumption in households between 2009/10 and 2020/21 amounted to −0.77). The reasons may be
the weaknesses of the scheme (i.e., generally poor quality of products, too short duration of the scheme,
and also insufficient involvement of parents in its implementation) on the one hand and the influence of
other factors determining the consumption of fruit and vegetables under the scheme being difficult to
statistically confirm (greater availability of other products, ineffective advertising) on the other. Narastające problemy zdrowotne ludności świata związane z niewłaściwym odżywianiem skłoniły wiele
krajów do podejmowania działań zmierzających do kształtowania prozdrowotnych nawyków żywieniowych. Jednym z tych działań w Unii Europejskiej (UE) była realizacja w latach 2009/10–2016/17
programu „Owoce w szkole”, a od 2017/18 roku „Programu dla szkół”, w którym owoce i warzywa są
jednym z dwu komponentów (drugim komponentem jest mleko i jego przetwory). Celem artykułu była
ocena skuteczności ich działania w aspekcie kształtowania się spożycia owoców i warzyw w rodzinach
polskich. Artykuł opracowano na podstawie: aktów prawnych UE, ocen funkcjonowania i realizacji
programów: „Owoce w szkole” i „Program dla szkół”, dokonywanych przez instytucje unijne i polskie,
danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) oraz przeglądu literatury dotyczącej
spożycia owoców i warzyw. Stwierdzono, że mimo wzrostu liczby szkół i dzieci uczestniczących w programie oraz rosnących wydatków na jego realizację, nie obserwuje się w większości krajów UE, w tym
również w Polsce, wzrostu spożycia produktów ogrodniczych objętych programem (współczynnik
korelacji Pearsona między liczbą dzieci uczestniczących w programie a wielkością spożycia w gospodarstwach domowych w latach 2009/10–2020/21 wyniósł −0,77). Przyczyną mogą być z jednej strony
słabości funkcjonowania programu (tj. generalnie niska jakość produktów, zbyt krótki okres trwania
programu, ale też zbyt małe zaangażowanie w jego realizację rodziców), a z drugiej strony trudny do
statystycznego potwierdzenia wpływ pozostałych czynników, decydujących o poziomie konsumpcji owoców i warzyw objętych programem (większa dostępność innych produktów, mało skuteczna reklama).
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]