W drodze do pedagogiki kompetencji kluczowych

Abstract
W artykule wskazuje się na potrzebę przeorientowania edukacji ze skoncentrowania jej na treści nauczania i przekazywania wiedzy na integralny proces kształcenia, który polega na nabywaniu kompetencji. Rozwijanie kompetencji zaczęto w ostatnim czasie odnosić nie tyle do kształcenia zawodowego, ile do kształcenia ogólnego, określając możliwości czy też potencjał osobowy człowieka. W literaturze przedmiotu zdefiniowano kompetencje jako ogólne zdolności oparte na wiedzy, doświadczeniu, wartościach oraz skłonnościach nabytych w wyniku oddziaływań edukacyjnych. W wielu państwach europejskich wprowadzano kompetencje kluczowe do szkolnictwa obowiązkowego, gdyż uświadomiono sobie, że każdy mieszkaniec Europy będzie ich potrzebował, by odnaleźć się w szybko zmieniających się realiach życia gospodarczego, społecznego i politycznego. Inwestowanie w rozwój kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie może prowadzić nie tylko do wyrównywania podziałów społecznych, ale również do likwidowania wielu niesprawiedliwości ekonomicznych. W tej perspektywie nabywanie kompetencji kluczowych może przyczynić się do bardziej dojrzałego, odpowiedzialnego i pomyślnego życia.
Description
Keywords
Citation
Torończak, E. (20211). W drodze do pedagogiki kompetencji kluczowych. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 65-82.
Belongs to collection