Élèves polonais et français du secondaire à la recherche de guides du monde des livres

Abstract
Les résultats de l’enquête présentés dans le présent document font partie d’une recherche menée en 2005-2008 parmi les lycéens polonais de classes de premières et terminales dans trois environnements différents (rural, petite ville et grande ville) dans la région de Radom et parmi les élèves français de niveau secondaire, de premier et de deuxième cycles, dans deux environnements différents (petite ville et grande ville) en Île-de-France. La méthode de l’enque˛te du diagnostic a consisté à sonder 455 élèves polonais et 236 élèves français tous issus du cycle secondaire. L’article présente les réponses des jeunes gens à la question suivante: Où trouves-tu les informations te menant vers les livres intéressants? Cette question sur la lecture scolaire et aussi extra-scolaire a été adressée à tous les élèves. Dans les deux études tant polonaises que françaises, ces questions ont été traitées de manière égale.

Reading is an personalised skill, specific to every person. The experiences shaped during the reading process build one’s intellectual and emotional system of values and influence one’s behaviour. Reading broadens our knowledge about the world, develops our imagination, shapes our hierarchy of values and sensitizes us to other people’s experiences and feelings. Thus, it is crucial who recommends a good book. The results of research regarding reading interests presented in this article were conducted in the 2005-2008 school year among first and final grade high school students in three groups from the Radom region (the countryside, a small and a big city), among first and final grade students in two groups from the Île-de-France region (a small and a big city). Four hundred and fifty-five Polish students and two hundred and thirty-six French students were surveyed using a diagnostic group administered questionnaire. The article presents the respondents answers to one of the open-ended questions included in the questionnaire: How do you learn about books that are worth reading? The question was directed to all respondents and was connected with reading different books. In both types of research, Polish and French, these matters were treated in the same way. The answers of secondary school students were compared in two separate types of research which depict reading interests of contemporary teenagers in united Europe.

Wyniki sondażu przedstawione w artykule są częścią obszernych badań prowadzonych w latach 2005-2008 wśród licealistów polskich z klas pierwszych i trzecich w trzech środowiskach (wieś, małe i duże miasto) w regionie radomskim oraz wśród licealistów francuskich, również z klas pierwszych i maturalnych w dwóch środowiskach (małe i duże miasto) w regionie Île-de-France. Metodą sondażu diagnostycznego (ankieta audytoryjna) przebadano 455 licealistów polskich i 236 licealistów francuskich. Artykuł prezentuje odpowiedzi respondentów na jedno z pytań otwartych zawartych w kwestionariuszu, czyli: „Skąd dowiadujesz się o książkach, które warto przeczytać?”. Pytanie to było skierowane do wszystkich respondentów i dotyczyło czytania literatury oprócz lektur szkolnych. W obu badaniach, polskim i francuskim, kwestie te potraktowane zostały jednakowo. Wypowiedzi licealistów porównano jako dwa niezależne sondaże, które obrazują zainteresowania czytelnicze współczesnej młodzieży w zjednoczonej Europie.
Description
Keywords
Citation
Borowska, B. (2012). Support for Polonia teachers and promotion of the Polish language. ROCZNIKI PEDAGOGICZNE, 4(40), 3, 11-119.
Belongs to collection