Condo Hotels in Poland − an Outline of the Phenomenon and Research Directions

Abstract
The dynamic development of condo hotels in Poland has prompted the authors of this article to undertake an investigation into this phenomenon, which is new to the CEE region. The aim of the article is to present the general characteristics and factors of development of the current and prospective market of condo hotels in Poland, thereby filling in the knowledge gap located at the boundary between the studies of real estate market, investment market, geography of tourism and land management. Basing on an overview of the scientific literature, the desk research method and an analysis of the available offer, the authors present the hybrid condo hotel concept and the nature of the Polish market of condo-type tourism real estate − its size, geography, determinants and factors of investment risk. The authors have also outlined further research directions, in particular in the broad perspective of tourism studies, which so far has been neglected and is new to Poland.

Dynamiczny rozwój condohoteli w Polsce skłonił autorki do podjęcia studiów nad tym nowym w Europie Środkowej zjawiskiem. Celem artykułu jest przedstawienie ogólnej specyfiki oraz czynników rozwoju rynku condohoteli w Polsce, a tym samym wypełnienie luki poznawczej ulokowanej na pograniczu badań nad rynkiem nieruchomości, rynkiem inwestycyjnym, geografii turyzmu i gospodarki przestrzennej. Wykorzystując kwerendę dostępnej literatury naukowej, analizę dostępnej oferty oraz metodę desk research przedstawiono hybrydowy charakter koncepcji condohoteli oraz charakter polskiego rynku nieruchomości turystycznych typu condo – jego wielkość, geografię, uwarunkowania i czynniki ryzyka inwestycyjnego. Określono również możliwości dalszych badań, zwłaszcza w szerokiej perspektywie tourism studies, które dotychczas pomijają to nowe w Polsce zjawisko.
Description
Keywords
Citation
Kowalczyk-Anioł J., Zwolińska M. (2019). Condo Hotels in Poland − an Outline of the Phenomenon and Research Directions, Economic Problems of Tourism, 2(46), 15–24
Belongs to collection