Pedagogiczne Aspekty Zarządzania Organizacją Tom I

Abstract
Inspiracją dla redaktorów, stanowiącą jednocześnie przyczynek do powstania najpierw koncepcji, a później niniejszej monografii, było stwierdzenie, że „(…) system edukacji jest odpowiedzialny za to, czego i jak uczymy młodzież i dorosłych, a także za to, czego ich nie uczymy i w jakim zakresie nie kształtujemy. Edukacja wiąże się z jakością człowieka, z procesami transformacji oraz z wyzwaniami cywilizacyjnymi dla Polski, Europy, Świata” . Powyższa idea wydaje się w najlepszy sposób oddawać zarówno obrany kierunek, jak też intencje, które przyświecały nam w opracowaniu własnych tekstów oraz w doborze treści redagowanych poprzez poszczególnych Autorów. Pierwszy tom publikacji (mamy nadzieję, że z całej serii) pt. „Pedagogiczne aspekty zarządzania organizacją” powstał zatem z nadzieją wpisania się w ten „system edukacji”, który wiąże się ze wspomnianą górnolotnie, lecz jak najbardziej trafnie jakością człowieka. Pedagogika i zarządzanie w wielu obszarach idą w parze, a ich korelacja uświadamia nam, jak społecznie ważnymi są dziś dziedzinami nauki. Poszczególni Autorzy w kolejnych rozdziałach dowodzą, że zarządzanie tymi najważniejszymi zasobami, jakimi są przecież ludzie, w wymierny sposób oddziałuje na działalność organizacji – tak edukacyjnej, jak i niemal każdej innej. To zagadnienie w pierwszym rozdziale podejmuje i rozwija mgr Mirosław K. Szpakowski. Znajomość samych podstaw zarządzania pomaga pedagogowi w sposób skuteczny przekazywać wiedzę, która jest wspomnianym wcześniej swoistym wyzwaniem cywilizacyjnym. Stąd też nawiązujemy w kolejnych rozdziałach do przedsiębiorczości, marketingu i innowacyjności, bez których współcześnie trudno sobie wyobrazić rozwój społeczeństwa wiedzy i informacji, jakim nazywane już jest pokolenie XXI wieku. Właśnie ten obszar, dzieląc się swymi doświadczeniami i profesjonalną wiedzą, w drugim i trzecim rozdziale, opisują Profesorowie: Stanisław Ślusarczyk i Kazimierz W. Krupa. Podstawowym zadaniem edukacji jest przygotowanie młodych ludzi do wyzwań, które spotkają na swej przyszłej drodze życia. Dr Gołębiowski wprowadza nas w arkana zarządzania szkołą, wskazując na kluczowe kwestie, na które powinien zwrócić uwagę każdy dyrektor zarządzający placówką oświatową. Doskonale wpisują się w tę kwestię spostrzeżenia oparte na wnikliwej analizie, prezentowane w szóstym rozdziale przez dr Monikę Mazur. Doc. Skotnyy wraz ze współautorami w piątym rozdziale przedstawiają wnioski i tezy, będące owocem wieloletnich badań empirycznych w obszarze twórczego myślenia współczesnych organizacji. W zakresie sprawnego funkcjonowania organizacji na znaczenie rozmowy, zwraca natomiast uwagę w rozdziale ósmym dr Krzysztof Linowski. Niebagatelną rolę w wychowaniu i pedagogice odgrywają wartości, do których nawiązuje w rozdziale dziesiątym mgr Ewelina Dąbek, kierując szczególną uwagę na wartości chrześcijańskie w wychowaniu człowieka. Temat ten rozwija również mgr Patrycja Kucharska, a mgr sztuki Piotr A. Szymański w rozdziale dwunastym wprowadza nas w ważkie zagadnienia dotyczące nauk społecznych i zarządzania kulturą z uwzględnieniem piosenki religijnej. Wielu innych autorów rozwija i we wnikliwy sposób rozważa powyższe zagadnienia, czyniąc tym samym spójne przesłanie, które w naszym zamyśle powinno dotrzeć do środowisk naukowych, zajmujących się zarówno pedagogiką jak i zarządzaniem. Wnioski oraz ważne spostrzeżenia sformułowane przez zaproszonych do publikacji specjalistów powinny okazać się również przydatne studentom nauk o zarządzaniu oraz pedagogiki. Analiza literatury przedmiotu dowodzi, że trudno jest znaleźć publikacje w tak analityczny sposób opisujące związek pomiędzy teorią zarządzania a pedagogiką i to w tak szerokim kontekście związanym ze strony pedagogiki z wartościami, a ze strony zarządzania z przedsiębiorczością, marketingiem, aspiracjami i komunikacją. Wszystko to często w tle i odniesieniu do Katolickiej Nauki Społecznej. Zapraszając do lektury, pozostajemy w przekonaniu, że nie zawiedziemy oczekiwań wszystkich tych, którzy zaufali nam i zdecydowali się poświecić swój cenny czas na zapoznanie się z naszymi przemyśleniami i wnioskami. Jednocześnie dziękujemy wszystkim Autorom poszczególnych rozdziałów, którzy zgodzili się podzielić na naszych łamach swymi cennymi materiałami, a bez których tak wnikliwa i profesjonalna analiza przedmiotu nie byłaby możliwa. Szczególne jednak podziękowania kierujemy do recenzenta Pana Profesora Romana Pelczara, którego cenne wskazówki i uwagi miały decydujący wpływ na powstanie ostatecznej wersji powyższej monografii. Mirosław K. Szpakowski, Ewelina Dąbek
Description
Keywords
Citation
Pedagogiczne Aspekty Zarządzania Organizacją Tom I. (red.) M.K. Szpakowski, E. Dąbek, Knowledge Innovation Center Sp. z o.o., Zamość 2014.
Belongs to collection