Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 22
The Grammatical Treatise Al-Mufaṣṣal fī ṣan‘at al-i‘rāb of Abū al-Qāsim az-Zamaḫšarī (Died 1144 A.D.) – a Masterpiece of Arab Grammar
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)
Abū al-Qāsim az-Zamaḫšarī’s (1075–1144) grammatical treatise Al-Mufaṣṣal fī ṣan‘at al-i‘rāb is one of the main and most acknowledged philological masterpieces of the classical Arabic. The aim of this article is to shed ...
Šawqī Ḍayf (1910–2005). Biography, Method, Bibliography
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)
The Article contains a biography and full bibliography of an eminent Egyptian scholar in the field of literature and linguistics, Šawqī Ḍayf.
Muslims in Europe: different communities, one discourse? Adding the Central and Eastern European perspective
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)
There is an old Polish saying, “każda pliszka swój ogonek chwali”1 meaning that everyone emphasizes their good points. Being a representative of a country of approximately 40 thousand Muslims (for around 38 million citizens) ...
Literature of the Polish Tatars
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)
The literature of Polish Tatars reflects their complicated history. A specific trait of the PolishLithuanianBelarusian Tatar population is their use of Arabic script for the notation of their Slavic language as early as ...
Chrześcijanie w Katarze
(Ibidem, 2009)
W marcu 2008 r. Katar dołączył do grona tych państw regionu Zatoki Perskiej, w których mogą oficjalnie działać instytucjonalne struktury Kościoła rzymskokatolickiego. Na mocy dekretu głowy państwa, emira szajcha Hamada Ibn ...
Flavorings in Context: Spices and Herbs in Medieval Near East
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)
Throughout history, the approach towards imported spices varied from culture to culture. In medieval and early post-medieval Europe, where spices became an exotic object of temporary desire, they were often used unskillfully ...
The Doctrine of muḫammisa according to Muslim Heresiography
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)
The article presents the doctrine of muẖammisa according to Muslim heresiography. The muḫammisa is one of ġulāt groups. This term is applied to groups accused of exaggeration (ġuluww) in religion and has covered a lot of ...
The Ways of Expression of Cultural Norms in the Egyptian Dialect
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)
In this paper I am going to present the ways in which the Egyptian dialect renders social norms, which will be illustrated by the examples of expressions regarding human- to-human interaction. This provides an outline of ...
„Czas przemówić” – kampanie społeczne w świecie arabskim
(Ibidem, 2010)
W rozdziale przedstawiono kilka przykładów kampanii społecznych, które w ostatnich latach przeprowadzono w różnych zakątkach szeroko definiowanego świata arabskiego. Starałam się wybrać tylko te najciekawsze, przyjmując ...
Wasta (klientelizm) a rozwój społeczno-gospodarczy w świecie arabskim
(Ibidem, 2010)
Wasta (w literackim języku arabskim wasata) oznacza wstawiennictwo bądź mediację. Pojęcie to obejmuje szeroką gamę działań społecznych. Znaczeniowo najbliższe jest zachodniemu pojęciu klientelizmu, gdyż zakłada istnienie ...