Uczelnie w medialnym kryzysie – dychotomiczny obraz naukowca i uczelni wyższej w mediach

Abstract
Jednym z przejawów manipulacji w mediach jest dziś sposób kreowania w nich wizerunków osób i instytucji. Naukowcy i nauka w medialnym odbiciu pozostają obszarem słabo rozpoznanym. A warto się nim zająć, gdyż zainteresowanie mediów naukowcami w ostatnich latach wzrosło. Według badania Press Service, Naukowiec. Analiza medialności, odnotowano wzrost liczby informacji o 141 procent w 2013 roku względem roku 2009. Skupienie uwagi mediów na newsowym sposobie prezentowania zjawisk i problemów sprawia jednak, że wizerunek naukowców i uczelni wyższych podlega opisowi poprzez skrajne, dualistyczne strategie i atrakcyjne tematy. Artykuł jest próbą pokazania sposobów prezentacji naukowców i instytucji nauki w mediach poprzez sytuacje kryzysowe, z uwzględnieniem punktu widzenia współtwórcy przekazu – specjalisty PR/rzecznika prasowego uczelni wyższej.

Nowadays, one of the displays of manipulation in media is the creation of images of people and institutions. Academics and science remain hardly recognized there. It is worth to give attention to them due to the fact that in recent years, the interest of media in scientists significantly increased. According to a research undertaken by Press Service: Naukowiec. Analiza medialności. in 2013 an increase by 141 percent has been noted in comparison to 2009. In general, media focus mainly on the news-based presentation of phenomena and problems what causes that the image of scientists and academic institutions is described by extreme, dualistic strategies and appealing topics. This article is an attempt to show ways of presenting scientists and academic institutions in the media through crisis situations including the point of view of the co-producer of the transmission – the PR specialist/ academic press spokesman.
Description
Keywords
Citation
Czechowska-Derkacz, B., Łosiewicz, M. (2015). Uczelnie w medialnym kryzysie – dychotomiczny obraz naukowca i uczelni wyższej w mediach. Naukowy Przegląd Dziennikarski, 4, 42–51.
Belongs to collection