Debata jako sytuacja retoryczna: studium przypadku

Abstract
Przedmiotem opisu jest debata potraktowana jako sytuacja retoryczna. Tę ostatnią rozumiem za Lloydem Bitzerem, jako „[…]zespół osób, wydarzeń, obiektów i relacji przedstawiających rzeczywistą lub [tylko] potencjalnie krytyczną sytuację, która może być całkowicie lub częściowo usunięta, jeśli dyskurs, „wprowadzony” do sytuacji, może w taki sposób ograniczyć ludzkie decyzje lub działania, aby doprowadzić do znacznej modyfikacji krytycznej sytuacji”. Debata, którą utożsamiam z dyskursem, rozumiana jest jako znajdowanie rozwiązania wskazanej sytuacji krytycznej. Autor postara się pokazać na polskich przykładach, jak takie krytyczne sytuacje są w praktyce rozwiązywane w publicznych debatach. Przedmiotem analizy jest sejmowe wystąpienie premier Ewy Kopacz z11 września 2015 r., dotyczące problemu uchodźców. Jak pokazuje analiza, wprowadzające do debaty wystąpienie Pani Premier zostało źle przygotowane i bardziej dzieli słuchaczy, niż spełnia warunki określone przez Bitzera.
Description
Keywords
Citation
Jakub Z. Lichański, Debata jako sytuacja retoryczna: studium przypadku, w: 20 lat polskich telewizyjnych debat przedwyborczych, red. A. Budzyńska-Daca, Warszawa 2016
Belongs to collection