Przygotowanie systemu szkolnictwa na przyjęcie uczniów przybyłych z zagranicy – próba porównania rozwiązań szwedzkich i polskich

Abstract
W artykule dokonano porównania polskich i szwedzkich rozwiązań prawnych dotyczących edukacji uczniów przybyłych z zagranicy, którzy nie znają języka na poziomie wystarczającym do korzystania z oferty placówek edukacyjnych. Szwecja to kraj o większym doświadczeniu w edukacji migrantów i uchodźców; wypracowała szereg interesujących rozwiązań, które mogą stać się inspiracją dla osób odpowiedzialnych za tworzenie polityki edukacyjnej w Polsce. Na uwagę zasługuje między innymi promocja wielojęzyczności realizowana poprzez organizację dodatkowych lekcji języka ojczystego oraz wsparcie uczniów nowo przybyłych ofertą zajęć wyrównawczych prowadzonych przez nauczycieli mówiących w języku ojczystym ucznia. Przykładem dobrych praktyk jest również wprowadzenie jednolitego sposobu mapowania umiejętności szkolnych, który skupia się na znalezieniu mocnych stron ucznia i pozwala na zaplanowanie dalszej edukacji już w pierwszych miesiącach pobytu w szkole. Polskie prawo edukacyjne również stara się wspierać uczniów nowo przybyłych, w praktyce jednak nie wszystkie możliwości są wykorzystywane, głównie z powodów finansowych.
Description
Keywords
Citation
Belongs to collection