Świadomość finansowa młodych konsumentów. Istota - determinanty - pomiar

Abstract
Monografia składa się z części teoretycznej (rozdziały 1-3) oraz empirycznej (rozdziały 4 i 5). W rozdziale pierwszym wyjaśniono istotę pojęcia „świadomości finansowej konsumentów” oraz scharakteryzowano jej komponenty: wiedzę, zachowania oraz postawy wobec pieniędzy. W tej części zaprezentowano także znaczenie odpowiedniego poziomu umiejętności finansowych obywateli w odniesieniu do konsekwencji indywidualnych, ekonomicznych i społecznych. W dalszej części rozdziału przedstawiono podstawowe czynniki determinujące poziom kompetencji finansowych konsumentów. W ostatnim podpunkcie wyjaśniono istotę i zakres terminu „edukacja finansowa” oraz przedstawiono jej aktualny stan w Polsce. W kolejnych dwóch rozdziałach scharakteryzowano elementarne pojęcia z zakresu podstawowej wiedzy finansowej, które powinien znać każdy uczestnik rynku finansowego. W rozdziale drugim omówiono podstawowe stopy procentowe: nominalną, realną, stopę procentową netto, odsetki proste, odsetki złożone oraz annuity. W rozdziale trzecim natomiast, scharakteryzowano najczęściej występujące na rynku metody spłat rat kredytowych. W celu lepszego zrozumienia prezentowanych zagadnień, rozważania teoretyczne poparto przykładami liczbowymi. Rozdziały czwarty i piąty to rozdziały o charakterze empirycznym, w których przedstawiono analizę i interpretację wyników badań własnych. Rozdział czwarty rozpoczyna się krótką charakterystyką przyjętych metod badawczych i zakresu badań. Następnie przedstawiono wyniki badań dotyczące określenia poziomu świadomości finansowej konsumentów. Szczegółowo scharakteryzowano poszczególne komponenty miernika świadomości finansowej: wiedzę, zachowania finansowe i postawy. Na zakończenie tego rozdziału przedstawiono czynniki warunkujące poziom świadomości finansowej konsumentów. W rozdziale piątym wyjaśniono zjawisko wykluczenia konsumentów z rynku finansowego, a następnie określono poziom ubankowienia w analizowanej grupie osób. W kolejnym podpunkcie przedstawiono model analizy wieloczynnikowej pozwalający na określenie wpływu wybranych czynników demograficzno-ekonomicznych, w tym kompetencji finansowych konsumentów, na poziom ich ubankowienia. W ostatniej części pracy podsumowano rozważania teoretyczne i badania empiryczne oraz przedstawiono sugestie dotyczące dalszych kierunków badań.
Description
Keywords
Citation
Szafrańska, M. (2022). Świadomość finansowa młodych konsumentów. Istota - determinanty - pomiar. Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów
Belongs to collection